Όταν η πτήση 516 της Japanese Airlines προσγειώθηκε στο αεροδρόμιο Haneda του Τόκιο με εκατοντάδες ανθρώπους την Τρίτη, ξέσπασε σε μια τρομακτική βολίδα.
Το επιβατικό αεροσκάφος Airbus A350 συγκρούστηκε με ένα αεροσκάφος ανακούφισης σεισμού στον διάδρομο – σκοτώνοντας πέντε άτομα – και το πλήρωμα είχε μόλις λίγα λεπτά για να διασφαλίσει ότι όλοι οι επιβάτες είχαν εκκενωθεί προτού οι φλόγες κατακάψουν ολόκληρο το αεροπλάνο.
Καθώς ο καπνός γέμιζε γρήγορα την καμπίνα, οι αεροσυνοδοί χρησιμοποίησαν μεγάφωνα για να ηρεμήσουν και να μαλώσουν τους ανήσυχους επιβάτες, οι οποίοι διέφυγαν μέσω τριών εξόδων σε τσουλήθρες έκτακτης ανάγκης.
Και τα 379 άτομα στην πτήση 516 JAL, συμπεριλαμβανομένων οκτώ παιδιών κάτω των δύο ετών, απομακρύνθηκαν με ασφάλεια – ένα κατόρθωμα που εξέπληξε τους ειδικούς της αεροπορίας και έχει περιγραφεί ως θαυματουργό από ορισμένους επιβαίνοντες.
«Άκουσα μια έκρηξη περίπου 10 λεπτά μετά από όλους και κατέβηκα από το αεροπλάνο», είπε στο Reuters ο 28χρονος επιβάτης Tsubasa Sawada. «Μπορώ μόνο να πω ότι ήταν ένα θαύμα, θα μπορούσαμε να είχαμε πεθάνει αν καθυστερούσαμε».
Η Japan Airlines είπε ότι τέσσερις από τους επιβάτες της μεταφέρθηκαν στο νοσοκομείο, αλλά ο χειρότερος τραυματισμός που αναφέρθηκε ήταν ότι ένα άτομο υπέστη «μώλωπες».
Πέντε από τα έξι μέλη του πληρώματος πέθαναν στο δεύτερο αεροσκάφος, ένα De Havilland Canada DHC-8, σύμφωνα με τον υπουργό Μεταφορών της Ιαπωνίας, Tetsuo Saito. Ο δημόσιος ραδιοτηλεοπτικός σταθμός NHK είπε ότι ο καπετάνιος του αεροπλάνου ήταν σε κρίσιμη κατάσταση.
Η Japan Airlines συμμετέχει στην έρευνα για να εξακριβωθεί ποιος ευθύνεται για το θανατηφόρο δυστύχημα, δήλωσε στους δημοσιογράφους ο ανώτερος αντιπρόεδρος εταιρικής ασφάλειας και ασφάλειας Tadayuki Tsutsumi.
Η αεροπορική εταιρεία είπε ότι το πλήρωμά της είχε ελευθερωθεί για προσγείωση από τον έλεγχο εναέριας κυκλοφορίας πριν από τη σύγκρουση. Ο ήχος από το LiveATC.net φαίνεται να περιγράφει λεπτομερώς το πλήρωμα που διαβάζει μια εντολή εκκαθάρισης για τον διάδρομο 34, λέγοντας «καθαρίστηκε για να προσγειωθεί σωστά το 34».
Οι επιβάτες του Airbus A350 και οι μάρτυρες της σύγκρουσης περιέγραψαν ότι ο τρόμος έδωσε τη θέση του στην ανακούφιση καθώς έγινε σαφές ότι όλοι επέζησαν.
«Πίστευα πραγματικά ότι θα πέθαινα», είπε ο Sawada, σύμφωνα με το Reuters.
Οι εισβολές στο διάδρομο, όπως ταξινομείται, είναι «σπάνιες αλλά μπορεί να είναι καταστροφικές», δήλωσε ο Graham Braithwaite, καθηγητής ασφάλειας και διερεύνησης ατυχημάτων στο Πανεπιστήμιο Cranfield του Ηνωμένου Βασιλείου.
Ο Guy Maestre, με καταγωγή από τη Γαλλία, επέβαινε σε παρακείμενο αεροπλάνο τη στιγμή του συμβάντος και περιέγραψε ότι άκουσε ένα «μεγάλο μπαμ».
«Ήμουν σε άλλο αεροπλάνο στο κάθισμα του παραθύρου – ετοιμαζόμασταν να απογειωθούμε και ακούσαμε ένα μεγάλο μπαμ. Κοιτάξαμε από τα παράθυρά μας και είδαμε ένα τεράστιο ίχνος φλόγας να τρέχει στον διάδρομο», είπε στο CNN ο Maestre, ο οποίος είχε επισκεφθεί την Ιαπωνία από τη Φιλαδέλφεια.
«Οι φλόγες αυξάνονταν όλο και πιο ψηλά, όταν είδαμε πυροσβεστικά οχήματα να περνούν από τον διάδρομο».
«Ήλπιζα ότι όλοι θα ήταν ασφαλείς», είπε, προσθέτοντας ότι ήταν «σοκαριστικό να το βλέπεις».
Παρά τις φρικιαστικές εικόνες που μεταδίδουν το πύρινο δυστύχημα, ο επιβάτης Satoshi Yamake είπε στο CNN ότι οι άνθρωποι μέσα στο αεροπλάνο δεν πανικοβλήθηκαν.
Όταν η πτήση προσγειώθηκε, ο Yamake είπε ότι αρχικά δεν ένιωθε τίποτα το ασυνήθιστο.
«Προσγειωθήκαμε κανονικά, δεν αισθανθήκαμε σοκ ή τίποτα», είπε ο Γιαμάκε στο αεροδρόμιο Χανέντα μετά την εκκένωση του από το δυστύχημα.
Πρόσθεσε ότι είδε φωτιά λίγο πριν βγει η ανακοίνωση για την εκκένωση του αεροπλάνου.
«Αλλά μετά είδαμε φωτιά να βγαίνει από τις μηχανές και μου φάνηκε περίεργο. Καθώς σκεφτόμουν γιατί έκαιγε τόσο καιρό η φωτιά, ήρθε μια ανακοίνωση και είπε ότι πιθανότατα χτυπήσαμε κάτι στον διάδρομο και πρέπει τώρα να εκκενώσουμε το αεροπλάνο», είπε ο Γιαμάκε. «Μπορούσαμε να μυρίσουμε λίγο καπνό, αλλά οι επιβάτες δεν πανικοβλήθηκαν πολύ».
Είπε ότι «δεν φοβόταν πραγματικά».
«Εφόσον έχουμε ήδη προσγειωθεί, σκεφτόμουν ότι το αεροπλάνο πιθανότατα δεν θα εκραγεί σε αυτό το σημείο. Θα πρέπει να είμαστε καλά εφόσον όλοι κατεβαίνουν από το αεροπλάνο με τάξη».
Το πλήρωμα της πτήσης 516 έχει επαινεθεί για τις γρήγορες και ψύχραιμες αντιδράσεις του που έσωσαν εκατοντάδες ζωές.
Η Japan Airlines είπε ότι το πλήρωμα θαλάμου επιβατών χρησιμοποίησε μεγάφωνα για να κατευθύνει τους επιβάτες στην ασφάλεια μετά από δυσλειτουργία του συστήματος αναγγελίας πτήσης του αεροπλάνου.
Αναφορές από το εσωτερικό του αεροπλάνου αναφέρουν ότι οι αεροσυνοδοί προέτρεψαν τους ανθρώπους να παραμείνουν ψύχραιμοι και μέσα σε δευτερόλεπτα από τη στιγμή που το αεροπλάνο ακινητοποιήθηκε, μπόρεσαν να αναπτύξουν τις τσάντες διαφυγής και να απομακρύνουν τους επιβάτες.
«Είναι πολύ νωρίς για να σχολιάσουμε τις ιδιαιτερότητες του περιστατικού, αλλά αυτό που είναι ξεκάθαρο είναι ότι το πλήρωμα απέδωσε με υποδειγματικό τρόπο», δήλωσε ο Steven Erhlich, πρόεδρος του PilotsTogether – μιας φιλανθρωπικής οργάνωσης που ιδρύθηκε στην πανδημία για την υποστήριξη του πληρώματος.
Ανέφερε το γεγονός ότι οι επιβάτες της πτήσης απομακρύνθηκαν χωρίς να πάρουν μαζί τους τις χειραποσκευές τους, κάτι που βοήθησε να σωθούν ζωές.
«Οποιαδήποτε καθυστέρηση στην εκκένωση θα μπορούσε να ήταν καταστροφική, όλα για χάρη ενός φορητού υπολογιστή ή μιας χειραποσκευής. Αυτό το περιστατικό θα μπορούσε να ήταν πολύ χειρότερο αν οι επιβάτες δεν είχαν λάβει υπόψη τις προειδοποιήσεις να αφήσουν πίσω τα υπάρχοντά τους», είπε.
Η σύζυγος του Γιαμάκε, Μίκα, είπε στο CNN ο σύζυγός της «βγήκε με το κινητό του τηλέφωνο. Έπρεπε να αφήσει πίσω του όλα τα άλλα».
«Με κάλεσε από μέσα και μου είπε ότι είδε καπνό να βγαίνει. Ήμουν ανακουφισμένος που ήταν ασφαλής», είπε.